refaghat

اموزش

refaghat

اموزش

۳ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پرتو IPN چیست؟
یک تیر IPN یک تیر است که بیشتر از فولاد ساخته شده است. مخفف IPN مخفف عبارت Standard Profile I است ، حرف i بزرگ در اینجا شکل پرتو I را نشان می دهد.یک تیر فلنج شیب دار IPN با شیب 14٪ به طرف لبه ها طراحی شده است. تفاوت بین تیر IPN و تیر IPE یا پروفایل I اروپا در این است که فلنج های تیر IPE شیب ندارند. از تیرهای IPN می توان در ساختمانهای عمودی و افقی استفاده کرد.

یک تیر IPN یک عنصر ضروری برای کارهایی است که شامل سقف ، دیوارها و کف می شود. علاوه بر این ، پرتو IPN همچنین از وزن قابل توجهی برای جلوگیری از خطر سقوط پشتیبانی می کند.

مواد مختلف تیرهای IPN
انواع مختلفی از تیرهای IPN در بازار ساختمان وجود دارد: فولاد IPN ، چوب ، شیشه ، آهن و فولاد ضد زنگ.

انتخاب تیرچه ها کاملاً به نوع کاری که می خواهید انجام دهید بستگی دارد. به عنوان مثال ، تیرهای چوبی IPN بیشترین کاربرد را در نجاری برای جایگزینی کف ، بازسازی تراس و به طور کلی در طراحی داخلی دارند.

تیرهای فولادی IPN بیشترین کاربرد را در سازه های بزرگ به دلیل قابلیت مقاومت و توانایی تحمل بار زیاد دارند.

از طرف دیگر تیرهای شیشه ای IPN شفاف هستند ، به نور اجازه عبور داده و بارهای قابل توجهی را نیز تحمل می کنند. به عنوان مثال ، آنها برای ساخت یک ایوان ایده آل هستند ، اما برای ساخت و سازهای گران قیمت محفوظ است

ابعاد تیرچه استاندارد است. از طرف دیگر ، ارتفاع از 80 میلی متر یا IPN 80 تا 600 میلی متر یا IPN 600 متغیر است. به ویژه در اتصالات داخلی ، ارتفاع 200 دقیقه (IPN 200) با یک قسمت یکسان است. به عنوان نشانه ، ارتفاع بخش از پرتو IPN برابر با دو برابر عرض آن است.

ابعاد تیر فولادی
اگر طول یک تیر فولادی به طور کلی در بازار 4 تا 18 متر باشد ، ابتدا باید در ابعاد مقطع آن انتخاب را بیشتر بررسی کرد. ابعاد تیر فولادی به ارتفاع تار و همچنین عرض فلنجها و / یا فلنجها بستگی دارد. بسته به محلول های انتخاب شده ، ابعاد تیرهای معمولی از 8 میلی متر تا 1 متر اضافه می شود. پرتوها بر اساس نوع و ارتفاع تار مشخص می شوند.

کاربرد در ساخت تیر فولادی
علاقه تیر فولادی
تقریباً در تمام مراحل ساخت و ساز ، بلکه در بازسازی یا گسترش ، تیر فولادی به عنوان یک عنصر باربر هر چه از مواد اولیه ساختمان (آجر ، بلوک بتنی ، چوب و غیره) ، سبک آن (ساختمان سنتی ، خانه روی پایه و غیره) و موقعیت آن (به عنوان مثال ساخت در منطقه لرزه ای).

از آن در ساختار ، در تقویت و یا در تکمیل سازه بلکه در چیدمان استفاده می شود: تیرها و خرپاهای خرپایی ، قابها و رواقهای مفصلی ، طاقها و کاتنس (تیرهای قوسی شکل) ، قابهای سبک و سنگین ، لنگه ، کف خشک ، تکیه گاه سطل زباله و کف ، تراس سقف ، پارتیشن ... تیر فولادی در هر کجا که ممکن است یک تیر افقی یا یک ستون عمودی مورد نیاز باشد ، در مواقعی که فضا محدود است اما بار مهم است و حتی بیشتر از آن که تیر برای هر گونه نگهداری غیرقابل دسترسی باشد مفید است. پس از اتمام ساخت و ساز (تیر فولادی را می توان برای جلوگیری از خوردگی گالوانیزه کرد).

استانداردهای ساخت تیر فولادی
تیر فولادی دارای استانداردهای ساخت ، کیفیت و ابعاد است که باید برای انتخاب آن با توجه به موقعیت آن (بار ، مقاومت مکانیکی ، خواص فیزیکی و غیره) استفاده شود.

قیمت تیر فولادی
تیر فولادی عموماً با متر خطی (m / l) فروخته می شود. قیمت تیر فولادی بستگی به مشخصات آن ، ابعاد آن و هر نوع تصفیه ای (گالوانیزه ، رنگ ضد خوردگی و غیره) دارد. قیمت هر میلی متر بر لیتر از 20 یورو برای IPN 80 تا 300 یورو بر میلی متر بر لیتر برای IPN 200 متغیر است ، اما می تواند به بیش از 1000 یورو در میلی متر در لیتر برای پروفایل دقیق تر که گالوانیزه یا عملیات سطحی دیگر دریافت کرده است برسد.

  • sina niknam
  • ۰
  • ۰

اکثر مردم با فولاد تقویت کننده که معمولاً "میلگرد" نامیده می شود ، آشنایی دارند. در پل ها ، ساختمان ها ، آسمان خراش ها ، خانه ها ، انبارها و پی ها برای افزایش مقاومت سازه بتنی استفاده می شود.

میلگرد در بتن برای ایجاد استحکام بیشتر استفاده می شود ، زیرا بتن در کشش ضعیف است ، در حالی که فولاد هم در کشش و هم در فشار قوی است. فولاد و بتن ضرایب انبساط حرارتی مشابهی دارند ، بنابراین یک سازه بتنی تقویت شده با فولاد با تغییر دما حداقل تنش را تجربه می کند.

فولاد به دلیل مزایای خاص نسبت به سایر مواد ، محصول انتخابی است:
قابلیت خم شدن - فولاد تقویت کننده را می توان پس از تولید خم کرد. این امر ساختمان را ساده کرده و تحویل سریع مصالح ساخته شده را فراهم می کند.
استحکام - تقویت فولاد قوی است و می تواند در برابر سختی های ساختمان مقاومت کند.
قابلیت بازیافت - فولاد تقویت کننده می تواند به راحتی در پایان عمر طراحی سازه بازیافت شود.
سازگاری با بتن - تقویت فولاد نیازی به اتصال مستقیم به قالب ندارد و در بتن شناور نمی شود.
در دسترس بودن - فولاد تقویت کننده در هر منطقه از کشور موجود است. با توجه به تعداد و توزیع نیروگاه ها ، برنامه رهبری ساختمان سبز ایالات متحده در انرژی و طراحی (LEED®) و سایر اعتبارات پایداری در دسترس است.

میلگرد چیست؟

میلگردها میله های تقویت کننده فولادی هستند که به دلیل مقاومت در برابر مقاومت کششی در ساخت و ساز استفاده می شوند.

در RCC ، بتن دارای مقاومت خوبی در برابر مقاومت فشاری است ، اما وقتی به مقاومت کششی می رسیم ، بتن شکست می خورد. برای غلبه بر این مسئله ، آرماتورهای فولادی در بتن ارائه شده است که مقاومت کششی ساختمان را بهبود می بخشد.

بتن در سراسر جهان به عنوان یکی از متداول ترین مصالح ساختمانی استفاده می شود. و باید باشد - دوام ، نگهداری کم ، مقاوم در برابر آتش و استفاده آسان است.


اما بتن دارای یک نقص بالقوه کشنده است. اگر نیروی خاصی روی بتن وارد شود ، به سرعت می شکند.


خوشبختانه راهی برای مقابله با این عیب کشنده وجود دارد.


با استفاده از تقویت کننده


در این مقاله ، ما قصد داریم همه چیز را در مورد تقویت بتن با استفاده از میلگرد بیاموزیم.


بیایید شروع کنیم!

چرا بتن نیاز به میلگرد دارد؟

بیشتر بتن ها به نوعی تقویت نیاز دارند.


چرا؟


برای دانستن علت ، باید تنش های مختلفی را که می توان بر اجسام وارد کرد درک کنیم.


اول ، استرس فشاری وجود دارد. تنش فشاری نیرویی است که بر جسمی وارد می شود که جسم را کوتاه یا فشرده می کند. به عنوان مثال ، اگر فیل روی پنجه پای شما قدم بگذارد ، استرس فشاری را تجربه خواهید کرد.


دوم تنش برشی است. تنش برشی زمانی رخ می دهد که نیروها عمود بر یکدیگر وارد شوند. اگر انگشتان خود را روی هم قفل کرده و به سمت خود بکشید ، استرس برشی را تجربه می کنید.


در نهایت ، تنش کششی وجود دارد. تنش کششی نیرویی است که بر جسمی وارد می شود که آن جسم را طولانی یا کشیده می کند. هنگامی که با استفاده از تاب طناب به داخل سوراخ شنا می پرید ، به طناب فشار کششی وارد می کنید.

3 نوع استرس
بتن تنش فشاری و تنش برشی را به خوبی کنترل می کند ، اما در مورد مقاومت کششی عملکرد ضعیفی دارد. در واقع مقاومت کششی بتن تنها حدود 10-15٪ مقاومت فشاری آن است.


آنجاست که میلگرد وارد می شود.


میلگرد در درجه اول برای افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می شود.


میلگرد بتنی چیست؟

میلگرد (مخفف کلمه تقویت کننده) میله ای فولادی است که برای مقاوم سازی بتن استفاده می شود.


میله ها در طول و ضخامت های مختلفی وجود دارند و معمولاً دارای برجستگی یا برجستگی هستند ، بنابراین به خوبی با بتن می چسبند.


میلگرد از فولاد ساخته می شود زیرا فولاد بسیار محکم است و فولاد تقریباً با سرعت بتن در هوای گرم و سرد منبسط و کوچک می شود.

  • sina niknam
  • ۰
  • ۰


مقاومت در برابر خوردگی پودر مس

همه آلیاژهای پودر مس در برابر خوردگی آب شیرین و بخار مقاومت می کنند. در بیشتر محیط های روستایی ، دریایی و صنعتی ، آلیاژهای پودر مس نیز در برابر خوردگی مقاوم هستند. مس در برابر محلولهای شور ، خاک ، مواد معدنی غیر اکسید کننده ، اسیدهای آلی و محلولهای سوزآور مقاوم است. آمونیاک مرطوب ، هالوژن ها ، سولفیدها ، محلول های حاوی یون آمونیاک و اسیدهای اکسید کننده ، مانند اسید نیتریک ، به مس حمله می کنند. همچنین آلیاژهای مس مقاومت ضعیفی در برابر اسیدهای معدنی دارند.

مقاومت خوردگی آلیاژهای پودر مس ناشی از تشکیل فیلم های چسبنده روی سطح مواد است. این فیلم ها نسبت به خوردگی غیر قابل نفوذ هستند بنابراین فلز پایه را از حمله بیشتر محافظت می کند.

آلیاژهای نیکل مس ، آلومینیوم برنج و آلومینیوم مقاومت بالاتری در برابر خوردگی آب شور نشان می دهند.
اکسیداسیون مس مس

اکثر پودر مس وقتی در معرض عناصر خارج از منزل قرار می گیرند ، دارای پتینه سبز-آبی می شوند. رنگ معمولی آن مجسمه آزادی مسی در نیویورک است. برخی از پودر مس پس از طولانی مدت قرار گرفتن در معرض عناصر تیره می شوند و رنگ قهوه ای تا سیاه به خود می گیرند.

برای محافظت از سطح و حفظ رنگ اصلی آلیاژ می توان از پوشش های لاک استفاده کرد. یک پوشش اکریلیک با بنزوتریازول به عنوان یک افزودنی چندین سال در بیشتر شرایط بیرونی و بدون سایش دوام می آورد.
استحکام عملکرد مس

نقطه تسلیم پودر مس به طور دقیق مشخص نشده است. در نتیجه تمایل دارد که به عنوان 0.5٪ پسوند تحت بار یا 0.2٪ جبران شود.

معمولاً استحکام بازدهی 0.5٪ مواد بازپخت شده تقریباً یک سوم مقاومت کششی را ثبت می کند. سخت شدن با کار سرد به این معنی است که مواد کمتر شکل پذیر شده و مقاومت تسلیم به مقاومت کششی نزدیک می شود.
پیوستن به مس

فرآیندهای متداول مانند لحیم کاری ، جوشکاری و لحیم کاری را می توان برای اتصال بیشتر پودر مس استفاده کرد. لحیم کاری اغلب برای اتصالات الکتریکی استفاده می شود. آلیاژهای حاوی سرب بالا برای جوشکاری مناسب نیستند.

مس و آلیاژهای مس نیز می توانند با استفاده از وسایل مکانیکی مانند پرچ و پیچ به هم متصل شوند.
کار گرم و سرد

اگرچه می توان کار را سخت کرد ، اما آلیاژهای مس و مس را می توان هم گرم و هم سرد کار کرد.

شکل پذیری را می توان با پخت مجدد بازیابی کرد. این کار را می توان با یک فرآیند خاص پخت و پز یا از طریق روش جوشکاری یا لحیم کاری به روش تصفیه اتفاقی انجام داد.
مزاج

آلیاژهای مس را می توان با توجه به سطوح مزاج تعیین کرد. مزاج با کار سرد و درجات بعدی پختن منتقل می شود.

مزاجهای معمولی برای آلیاژهای مس عبارتند از:

    نرم
    نیمه سخت
    سخت ، بهار
    فرا بهار

استحکام عملکرد آلیاژهای مس سخت دو سوم مقاومت کششی مواد است.

تعیین مس

سیستمهای تعیین مس ، مشخصات نیستند ، بلکه روشهایی برای شناسایی ترکیبات شیمیایی هستند. الزامات اموال در ASTM ، استانداردهای دولتی و نظامی برای هر ترکیب پوشش داده شده است.

روش تعیین آلیاژهای مس ، توسعه سیستم توسعه یافته توسط صنعت مس و برنج ایالات متحده است. سیستم قدیمی آنها از 3 رقم استفاده می کرد ، سیستم جدید شماره گذاری واحد برای فلزات و آلیاژها (UNS) از پنج رقم استفاده می کند که قبل از آنها حرف C وجود دارد.

به عنوان مثال ، برنج جعلی معروف به آلیاژهای مس 377 تحت سیستم UNS با نام C37700 شناخته می شود. ترکیبات فرفورژه در نامگذاری ها از C10000 تا C79900 گنجانده شده است. آلیاژهای ریخته گری از C80000 تا C99900 اعداد اختصاص داده می شوند

نامهای UNS در جدول زیر خلاصه شده است:
آلیاژهای مس ریخته گری

ماهیت فرایند ریخته گری بدین معناست که بیشتر آلیاژهای مس ریخته گری دارای طیف بیشتری از عناصر آلیاژی نسبت به آلیاژهای فرفورژه هستند.
آلیاژهای مس فرفورژه

آلیاژهای مس فرفورژه با استفاده از انواع روشهای مختلف تولید تولید می شوند. این روشها شامل فرآیندهایی مانند پخت ، سرد کاری ، سخت شدن با عملیات حرارتی یا کاهش استرس می شود.
خانواده های آلیاژی مس

در دسته های فرفورژه و ریخته گری برای آلیاژهای مس ، ترکیبات را می توان به خانواده های اصلی زیر تقسیم کرد:

    مس خالص
    آلیاژهای مس بالا
    برنج
    برنز
 

  • sina niknam